wtorek, 22 lipca 2014

Dwustronna torba bawełniana - tutorial

Mój pierwszy i mam nadzieję nie ostatni - tutorial. Torba dwustronna, bawełniana, eko :) można ją nosić raz na jednej innym razem na drugiej stronie. Takie dwa w jednym :) Idealna na wakacje, przy dzieciach niezastąpiona - naprawdę wiele pomieści. Oczywiście można uszyć wiele wersji takiej torby, ja postaram się opisać krok po kroku jak szyłam moją.
Potrzebujemy: dwie różne tkaniny najlepiej bawełniane, zamek błyskawiczny rozdzielczy i końcówkę suwaka dwustronną. No i oczywiście nici pasujące kolorystycznie, nożyczki, szpilki, maszynę do szycia i miarę krawiecką.
1. Wycinamy z każdej z tkanin:
 - po dwa prostokąty o wymiarach 41cm x 47cm - to nasze części torby,




- po jednym prostokącie o wymiarach 35cm x 18cm - to nasze kieszenie,


- po dwa prostokąty o wymiarach 38cm x 6cm - to obszycia (klapki, patki - każda nazwa dobra) do zamka błyskawicznego,


- po jednym długim prostokącie o wymiarach 124cm x 4,5cm - to nasz pasek od torby. Oczywiście może być zarówno dłuższy jak i krótszy. Jak kto woli.

(kontrola jakości zawsze na straży :D)

jak widać na powyższych zdjęciach - prostokąty paska można sobie od razu spiąć szpilkami - prawą stroną do prawej.

2. Kieszenie
- górne brzegi kieszeni podkładamy pod spód najpierw na 1cm, następnie jeszcze raz na 2cm,



- podłożenia zaprasowujemy i możemy wyjąć szpilki żeby nie przeszkadzały nam przy szyciu,


- stebnujemy podłożenia górnych brzegów kieszeni,




- brzegi boków i dołów części kieszeniowych obrzucamy (ja z braku overlocka obrzuciłam zwykłym ściegiem overlockowym, można też zygzakiem - jak komu wygodnie :)), a następnie podkładamy je pod spód na 1cm. Zaprasowujemy i możemy wyjąć szpilki :)



- części kieszeniowe układamy na częściach torby pamiętając aby górny brzeg kieszeni (otwarty) był u góry. Odległość dowolna - byle by nam pasowała,



- przyszywamy worki kieszeniowe do części torby stebnując boki i dół (ja zrobiłam to podwójnie). Możemy sobie podzielić nasz worek kieszeniowy na dwie lub trzy kieszonki odpowiednio przestebnowując (ja zrobiłam po dwie kieszonki na każdej z części)



3. Składamy części toreb prawą stroną do prawej (pamiętając o tym, aby otwarty brzeg kieszeni był u góry), spinamy szpilkami, przeszywamy boki i dół, a następnie obrzucamy brzegi.






4. Dno torby żeby nie było płaskie można sobie wszyć, ja w tej torbie chciałam zrobić poszerzone dno, ale nie chciałam doszywać tegoż dna oddzielnie. Żeby uzyskać efekt szerszego dna w torbie bez wszywania go należy złożyć dolne rogi obu części torby przeszyciem boku i spodu do siebie. Odmierzyć odpowiednią odległość (równą) - w moim przypadku jest to 6cm - i narysować linię pomocniczą mydełkiem krawieckim, kredą lub krawieckim pisakiem samoznikającym.


- następnie przeszywamy po zaznaczonych liniach, odcinamy powstałe trójkąty zostawiając 1cm zapasu i obrzucamy brzeg.




- a tak to wygląda po odwróceniu na prawą stronę:




5. Górne brzegi obu części torby podkładamy na 2cm,



i mała przymiarka czy pasuje :)

-zaprasowujemy górne podłożone brzegi i wyjmujemy szpileczki, następnie ponownie wkładamy jedną część w drugą i po dopasowaniu przeszyć bocznych spinamy szpilkami same boki żeby się nie przesuwały,



6. Wszywanie zamka: bierzemy nasze części do obszycia zamka i zamek i:
- składamy tak jak pokazano na zdjęciu poniżej - czyli prawą stroną do środka kontrastowymi tkaninami w taki sposób aby po wywinięciu na prawą stronę zamek się zapinał


- przeszywamy wzdłuż zamka i krótkie boki obu części,


- wywijamy na drugą stronę - tak powinno to wyglądać po wywinięciu:


- przestebnowujemy boki i wzdłuż zamka na odległość 5mm, możemy sobie również przestebnować brzeg otwarty żeby się nie przesuwał (robimy to bardzo blisko brzegu)


- zaznaczamy sobie (np szpilkami) środek przodów torebki i środek obszyć zamka, wsuwamy części z zamkiem pomiędzy części torby i dopasowujemy do siebie środki (żeby było równo), następnie przypinamy szpilkami,



musi być równo, bo inaczej zszywając nie "złapiemy" spodniej części materiału

- przeszywamy podwójnie naokoło całą torebkę (razem z częściami w które wszyty jest zamek)




I gotowe! Nie taki diabeł straszny :) jeśli jednak dla kogoś wszycie zamka wydaje się zbyt skomplikowane można zrobić torbę bez zamka. Wówczas należy pospinać górne krawędzie torby szpilkami i przestebnować je naokoło :)

7. Pasek, rączka, ucho, uszy - jak kto woli :)

- bierzemy nasze części na pasek (złożone wcześniej prawą stroną do środka i spięte szpilkami) i przeszywamy je wzdłuż jednego długiego boku (w odległości 5mm od brzegu). Następnie odwracamy nasz pasek na prawą stronę (można przeszyć od razu obie strony i wtedy odwrócić, ale ponieważ trochę to trwa i ciężko dość idzie a ja jestem niecierpliwa, wolałam zrobić to w sposób tu opisany) i przestebnowujemy wcześniej zszytą stronę (ale już po prawej stronie) na odległość 1mm i 5mm od brzegu,


- następnie drugi długi brzeg (otwarty) zawijamy pod spód (jedną i drugą część) - staramy się zrobić to równo :) i również przeszywamy w odległości 1mm i 5mm od brzegu,


- krótkie brzegi paska podwijamy tak aby się nie strzępiły i były niewidoczne, pasek przypinamy szpilkami do torebki (u szczytu zamka błyskawicznego) i przyszywamy 




I gotowe! Torba skończona. Oto efekt końcowy:





Torba może być noszona na jedno ramię lub jako listonoszka bo ma na tyle długi pasek, że się da :) można też zrobić w takiej torbie uszy klasyczne - takie jak są w eko torbach - czyli dwa paski przyszyte do boków a nie u szczytu torebki. W przypadku torby dwustronnej paski musiałyby być cztery, dwa z jednego materiału na zewnątrz, i dwa z drugiego materiału chowane w środku. W zależności która strona byłaby aktualnie prawa - te paski byłyby w użyciu :)
Mam nadzieję, że tutorial się podoba i jest zrozumiały. A torba się podoba? Szyłam ją dla siostry w prezencie. Jej spodobała się bardzo :) chcecie więcej tutoriali? Miło mi będzie jeśli napiszecie w komentarzach jak Wam się podoba, no a jak ktoś zaobserwuje bloga lub polubi fp to już w ogóle będzie miód na moje serce :)

19 komentarzy:

  1. Zapiszę sobie i w przypływie większej ilości czasu spróbuję;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super! To czekam na efekty :) koniecznie się pochwal!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajna torba i przejrzysty tutorial. Podoba mi się tkanina w kropki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) a tkanina przypadkiem wpadła mi w ręce jak szukałam czegoś na torebkę dla siostry i się zakochałam w tych kropach!

      Usuń
  4. Bardzo ładna torba! Szkoda, że nie umiem szyć:( Nawet miałam pomysł, żeby kupić sobie maszynę, ale trochę zwątpiłam, czy dam radę i czy mi wystarczy czasu...
    Pzdr!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z czasem u mnie też jest problem. A co do szycia - warto spróbować. Jak coś służę radą i pomocą :)

      Usuń
  5. nie taki diabeł straszny, chyba że ktoś ma dwie lewe ręce. ;) aczkolwiek bardzo pomocny tutorial, może jak wpadnę do domu, to nawet się skuszę na zrobienie własnej, bo uwielbiam takie torby. :) a w domu jest maszyna do szycia i mama, która zna się na tym, więc pewnie pomoże, jak dziecko sobie przyszyje pół ręki. ;)
    pozdrawiam.
    http://poprostumadusia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że sobie poradzisz :) albo na początek spróbuj torby jednostronnej lub dwustronnej ale bez zamka żeby było prościej. Niedługo wrzucę tutorial jak uszyć worek żeglarski / plecak. To będzie zdecydowanie łatwiejsze. Albo poproś o pomoc mamę :)

      Usuń
  6. zamarzyła mi się znowu maszyna do szycia - chyba sobie zażyczę urodzinowo-świąteczny prezent :D

    OdpowiedzUsuń
  7. świetne :) Naprawdę aż chce się szyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strasznie się cieszę, że tutorial się spodobał :)

      Usuń
  8. dopiero zaczynam przygodę z maszyną ale na pewno skorzystam z tego turtoriala!! trochę krzywo mi wszytko wychodzi ale mam nadzieję, że dzięki Tobie mi się to uda:) pozdrawiam i czekam na kolejne diy

    OdpowiedzUsuń
  9. dziękuję - świetny tutek - pomógł mi w szyciu moich toreb :) niedługo pokarzę je na blogu. Kuferek pozdrawia serdecznie kuferek :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Torba wyszła genialnie, bardzo mi się podoba. Podoba mi się tak bardzo że postanowiłam ją uszyć :D Dziękuje za tutorial - więcej takich :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie uszylam moja pierwsza torbę,wzorujac sie na Pani turtoriale.
    Jako że to moje początki to ominelam zamek hihi.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawy pomysł na torbę, ja aż w takie zaawansowane szycie jeszcze się nie porywam, ale z czasem myślę, że i na taką się porwę. Uszyłam sobie ostatnio torbę na zakupy z przepisu: przepisnaszycie.pl/jak-uszyc-torbe-na-zakupy/. Było to bardzo przyjemne doświadczenie i myślę, ze wkręciłam się w szycie :)

    OdpowiedzUsuń